Takto sa „konsoliduje“, do psej matere!

Pri cestách po Slovensku je možné vidieť novú anomáliu. Tým je označovanie miest a obcí dopravnými značkami. Celé sa to začalo ešte v roku 2018, keď vtedajší minister dopravy Á. Érsek (Most-Híd) priniesol novinku v podobe dopravnej značky označujúcej názov obce v menšinovom jazyku. Po novom to už neboli menšie modré tabuľky, ale rovnako veľké značky ako v slovenskom jazyku, odlíšené len modrým lemovaním. Na otázky ohľadne nákladov na nové značenie minister uisťoval, že nepôjde o plošné menenie, značky sa budú meniť priebežne v prípade poškodenia starých. Už ďalšie mesiace ukázali, že išlo o lživé tvrdenie, pretože značky sa začali meniť najmä na Žitnom Ostrove masovo a plošne.

V tom čase cenu novej značky vyčíslil samotný minister na 100€. Nastal chaotický stav, kedy zrazu bolo značiek niekoľko druhov, čo platí podnes – pokým jedni sú tlačeným písmom, ďalšie kurzívou, jedni podlhovasté, iné neprimerane veľké s malým písmom. Do tohto chaosu sa začali ešte meniť aj slovenské označenia miest a obcí – na niektorých miestach dokonca v rozpore so zákonom o štátnom jazyku sú označenia v menšinovom jazyku s väčším a výraznejším písmom, ako v štátnom slovenskom jazyku.

Akoby to nestačilo, prišla ešte novela zákona, ktorá donútila označovať v jazyku menšiny aj miestne časti miest a obcí, kde ani menšinové obyvateľstvo nežije – niekde i proti vôli tam žijúcich. Na otázku, koľko stoja nové tabule s názvami obcí kompetentní odpovedali, že jedna 400€. Nuž, inflácia sa zastaviť zjavne nedá. A  to si treba ešte uvedomiť, koľko vjazdov a výjazdov z miest a obcí existuje. Je vskutku nepochopiteľné, že v časoch všeobecnej konsolidácie verejných financií sa vynakladajú takéto nemalé prostriedky na plošnú výmenu dopravných značiek, hoci to nie je potrebné a staré označenia sú nepoškodené a funkčné, a aj estetickejšie ako tieto novodobé nepodarky.

Dokonca v niektorých obciach boli takéto tabule menené už niekoľkokrát – ako napr. v Tvrdošovciach! To sú ďalšie zbytočné náklady a priam mrhanie prostriedkami, ktoré by sa dali využiť zaiste lepšie pri stave našej cestnej infraštruktúry. Poslednou kuriozitou je najnovší nezmysel – označovanie obce len v jednom smere jazdy – na vjazde do obce v pravom smere. Pri výjazde z obce sú koncové tabule umiestnené na rovnakej tyči ale v protismere, čo je zjavne v rozpore s vyhláškou.

Navyše, ak ide v protismernom pruhu kamión s návesom, šoféri nepoznajúci miestne reálie značku s koncovým označením umiestnenú v rozpore s logikou v protismere ani nemajú šancu postrehnúť, a tak nevedia, že sú vlastne už mimo obce a môžu zrýchliť, čo na mnohých miestach komplikuje a zdržiava dopravu, ba vznikajú i kolízne situácie. Bolo by dobré, aby si kompetentní uvedomili, čo svojimi tzv. „zlepšovacími návrhmi“ spôsobujú. Alebo, že by to bolo celé inak a niekto na zbytočnej plošnej výmene označenia miest a obcí iba dobre zarobil? Je vôbec v súlade s vyhláškou?

Téme sme sa venovali podrobnejšie aj tuná:

Štefan Mórocz